Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
24. mai 202324. mai 2023

ÕF Digiabi õpilasfirma protsessist: kõige tähtsam on õige meeskond ja tiimikeemia

Fotol: DigiAbi on pärjatud ka mitmete teiste auhindadega, nt “Vastutustundlik ettevõte” ja “Meediatäht 2023”. Koostöös OÜ-ga Estkeer viivad noormehed digiabi eakateni ka koduhoolduses.

Fotod: Katrin Virnas, Kretel Kuusk

2023. aasta Eesti parima õpilasfirma võistlustel Haridus- ja Noorteameti Edu ja Tegu nutika probleemilahenduse eripreemia pälvis Luunja Keskkooli 11. klassi ÕF Digiabi. Õpilasfirma koges teekonnal nii põnevaid väljakutseid, emotsionaalseid eduelamusi kui rõõmsaid üllatusi. Eakatele digiseadmetega abi pakkuvad noormehed ja tiimi juhendaja jagavad hea meelega oma kogemusi!

DigiAbi koosseis: Markus Merila, Marcus Sirp, Stefan Allev.

11. klassis pidid kõik tegema uurimuse või praktilise töö ning me otsustasime õpilasfirma kasuks, sest see annab väga hea kogemuse ning aluse tulevikuks. Idee tekkis sellest, et meil kõigil on ette tulnud olukordi, kus keegi meie lähedastest vajab digiseadmetega abi. Sellest tulenevalt tekkis mõte, et meie vanavanemad pole ainukesed, kes sellist abi vajaksid. Sarnaseid inimesi on tuhandeid ning kohati pole abivajajaid kedagi lähedastest abistamas.

Suurimad väljakutsed olid õige meeskonna kokkupanek, ühtse tiimikeemia tekitamine ning õigete turundusallikate leidmine, et paremini meie sihtgrupini jõuda. Idee arendamisega aitasid meid mentor ja juhendaja, kellelt noppisime palju häid näpunäiteid. Tootearenduses kulusid nende mõtted marjaks ära.

Eduelamusi oli samuti palju, erinevate auhindade võitmisest telesaadetes käimiseni. Pärast igat saates käiku olid emotsioonid alati laes ning motivatsioon suur. Eriti tundsime, et teeme ägedat asja siis, kui saime tagasisidet eakatelt ja huvilistelt, et meie tegevus on tänuväärne ja ühiskonnale vajalik. Üllatav oli inimeste vastutulelikkus! Kui kirjutasime tele- ja raadiosaadetele, ei oodanud me nii palju vastuseid, kuid kutsuti saatesse ning oldi meie ideest vaimustusest.

Õpilasfirma tegemine õpetas enim, et tuleb valida õige meeskond. Isegi üks lüli ei tööta, on terve asi rikkis, kuid õige koosseisuga on võimalik väga kaugele jõuda. Lisaks mõistsime tootearenduse tähtsust. Algne idee võib olla hea, kuid tuleb pead kokku panna ja erinevaid ideid välja mõelda, sest tihtipeale on veel parem idee nurga taga. Saime ka koolitusi erinevatel teemadel, näiteks kuidas turundada nii tavapäraste meetmetega kui ka sotsiaalmeedias. Ettevõtluspisik on meil kindlasti olnud algusest peale sees ja õpilasfirma tegemine tõi selle välja. Ettevõtlus ei jää meil kindlasti tagavara otsuseks, eriti kuna nõudlus on sellise teenuse järele suur. Kavatseme DigiAbiga tegeleda ka pärast programmi lõppu ja loodetavasti suudame sellest kasvatada jätkusuutliku ettevõtte.

Ülle Tõnutare, Luunja Keskkooli õpilasfirmade juhendaja: töövestlustel on õpilasfirma kogemus suureks plussiks

DigiAbi sai alguse nii, et õpilased ütlesid mulle juba 10. klassi lõpus, et soovivad luua õpilasfirma, kes pakub digialast koolitust ja sihtrühmaks on vanemad inimesed, kellel on digioskustega probleeme. 11. klassi esimesel poolaastal toimus õpilasfirma loomine ja registreerimine, kuid märkimisväärset tegevust ei toimunud. Asjad hakkasid edenema, kui saavutati kokkulepe Luunja vallavalitsusega eakate nutiringi juhendamises. Õpilasfirma esimene tutvustus toimuski Luunja valla kogukonnaakadeemias. Õnnestunud üritus ja positiivne tagasiside tiivustas noori ühendust võtma Tartu linnavalitsuse sotsiaalosakonnaga ja järgmisena päevakeskustega. Edasi liiguti läbirääkimistele juba ka Tallinna päevakeskustega ning võeti ühendust raadio ja televisiooniga.

Minul on DigiAbi eriauhinna üle väga hea meel, sest nägin, kui palju õpilased õpilasfirma töösse panustasid, missuguse õhinaga nad asja ajasid ja mulle jälle raporteerisid, mida on korda saatnud ja kellega läbirääkimisi pidanud. Õpilased muidugi lootsid vähemalt kolmandat kohta Eesti parima õpilasfirma võistluselt, sest auhinnalised kohad tagavad eritingimustel pääsu Tartu Ülikooli majandust õppima.

Üldiselt on esimene raskus õpilasfirmade loomisel hea idee leidmine ja muidugi ka teostamine. Kõige raskem koht saabub siis, kui õpilased ise kaotavad usu oma tootesse. Esimene kooli õpilasfirmade laat toimub meil koolis alati novembri alguses. Seal näitavad õpilased kogu kooliperele, millist teenust või toodet sellel aastal pakutakse. Laada käigus „hindavad“ neid ka 12. klassi õpilased, kellel on õpilasfirma töö kogemus juba olemas. Samuti jagavad meie kooli õpetajad õpetussõnu toote arenduse või teostuse osas.

Järgmine takerdumine toimub sageli idee teostamises. Kui õpilased valmistavad oma toote ise, siis algul on probleeme toote kvaliteediga. Muretum on, kui toode tellitakse õpilasfirma ideede järgi mõnelt professionaalilt. Toote tellimine mujalt aga nõuab suuremat algkapitali.

Kõige suurem õppimise koht õpilasfirmat tehes on meeskonnatöö – omavahelised suhted ja  aja planeerimine. Õpilasfirma tegemine arendab meeskonnatööd, ajaplaneerimist, loovust, vastutustunnet, uurimistöö (turu-uuring), esitlemis-, suhtlemis-, eneseväljendusoskust ja rahatarkust. Mina soovitan kõigil õpilasfirma kogemuse oma CV-sse kirjutada. Vilistlastega vesteldes olen saanud tagasisidet, et töövestlustel on õpilasfirma kogemus olnud suureks plussiks.

Õpilasfirma tundub õpetajale kohati võib-olla tõesti peavaluna ja igal aastal alustatakse jälle nn puhtalt lehelt, aga see kogemus jääb õpilastele meelde kogu eluks. Kooli vilistlastega kokkusaamisel tuleb alati jutuks ka õpilasfirma periood, mida tehti ja kus käidi.

Õpilasfirma ÕF DigiABi Edu ja Tegu programmijuhi Katrin Kivisillaga Eesti parima Õpilasfirma finaalvõistlusel.

Majandus- ja ettevõtlusõpe on Luunja Keskkoolis au sees juba aastakümneid

Majandus- ja ettevõtlusõpetust õpetatakse Luunja Keskkoolis nüüdseks  juba 29 aastat. Luunja Keskkooli esimene õpilasfirma loodi aastal 1999 ehk siis 24 aastat tagasi. Majandusõpe algab 10. klassis teooriatundidega (mikroökonoomika), 11. klassis teevad õpilased õpilasfirma – seda toetab ettevõtlusõppe kursus. 12. klassis jätkatakse jälle teoreetilisemalt – makroökonoomikaga. Pikka aega oli õpilasfirma 11. klassi kõikidele õpilastele kohustuslik, kuid viimastel aastatel saavad õpilased valida uurimistöö ja õpilasfirma vahel. Sellel õppeaastal on 11. klassis 7 õpilasfirmat, kaks õpilast valisid uurimistöö. Õpilasfirma kui praktilise töö kaitsmisele on alati palutud ka 10. klassi õpilased. Toimub nn teatepulga üleandmine. Luunja Keskkool on tasunud õpilasfirmade transpordikulud laatadele.


Edu ja Tegu programmi eriauhinda õpilasfirmale rahastas Euroopa Sotsiaalfond.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!