Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
23. aug. 202426. aug. 2024

Usalduse tähtsus noorsootöös noorte vaates

Noortekeskse noorsootöö üheks kohustuseks on uurida noorsootööd läbi noorte nägemuse. Seetõttu keskendus Tallinna Ülikoolis valminud magistritöö küsimusele, milliseid noorsootöötaja pädevusi peavad noored oluliseks, et oleks võimalik luua ja hoida usalduslikku suhet noore ning noorsootöötaja vahel. Usaldusel on potentsiaali olla tööriistaks, mis aitab luua tähenduslikke dialooge, luues pikemaajalisemat mõju nii noortele, noorsootöötajatele kui ka ühiskonnale laiemalt.

Mis on usaldus ja kuidas see noorsootöösse paigutub 

Usaldus on inimestevaheline protsess[1] ja aktiivne valik[2], kus üks isik teeb ennast haavatavaks eeldusega, et haavatavust ei kasutata tema vastu ära[3] ning koos tegutsemisel on positiivne lõpptulemus[4].

Usaldus eeldab noorsootöötajalt hoolivat käitumist, mis on järjepidev, noort austav, täidab noore elus nüansirikkaid täiskasvanurolle ning loob ja hoiab suhteid. Tähtsad on noorsotöötaja pädevused ehk teadmised, oskused, hoiakud ja väärtused ning noorsootöötaja omadused ja tegevused. Usalduse tekkimisel avab noor ennast enam, mis võib kaasa tuua positiivse protsessi ja tulemused: avaldub noore agentsuses* [5] ehk noorel tekib valikuvabadus, võime teha otsuseid, praktiliselt tegutseda ning ka vastutust kogu protsessi eest võtta. Noorsootöötaja kui kvalifitseeritud professionaal on ainulaadses positsioonis, sest tal on võtmeroll usalduse loomisel, parandamisel ja hoidmisel. Läbi selle tekib noorel võimalus ise oma reaalsust avastada[6].

Joonis 1. Usalduse, agentsuse ja pädevuste PAU-mudel noorsootöö väljal (autor: Mai Pitsner)

Noortele olulised usalduse komponendid ja ootused noorsootöötajale usalduse loomiseks

Seda, kuidas teooria praktikasse rakendub, aitasid mõista kaheksa erinevatest Eesti piirkondadest pärit 18.-26. aastast noort, kellega viidi läbi süvaintervjuud. Põhjaliku analüüsi tulemusel leiti vastused küsimustele, millised on noorte jaoks olulised usalduse komponendid ja ootused noorsootöötajatele usalduse loomise protsessis. Visuaalselt võtab noorte poolt jagatud info kokku joonis 2.

Joonis 2. Usaldus kui sümbioos (autor: Mai Pitsner)

Usalduse südamikuks peavad noored kolme komponenti: inimesed, keskkonnad ning kontakt ja suhe. Pädev kriitiliselt mõtlev noorsootöötaja suudab pakkuda professionaalset toetust, luua turvalist keskkonda ja samal ajal olla kontakti algataja ning luua usalduslikku suhet.

Noored on valmis usaldama sotsiaalseid, toetavaid, uudishimulikke ja rahulikke noorsootöötajaid, kes ei ole karmid, närvilised ega salvavad. Mitmekülgselt osav noorsootöötaja on noorte jaoks rööprähkleja, keda saab usaldada kui sõpra, toetajat, teekaaslast, turvavõrku ja võtmeisikut. Viimast nii metafoorses kui ka reaalses keskkondi avavas rollis, sest turvaline geograafiline, füüsiline ja psühhosotsiaalne avatud keskkond aitavad usaldusel kasvada. Usalduse loomiseks peab noorsootöö asutus olema kergesti ligipääsetavas kohas, kus noorsootöötajad kohtlevad kõiki noori võrdselt ja vajadusel aitavad luua õiglaseid tingimusi erinevate osapoolte vahel.

Kontakt ja suhe seovad inimesed ning keskkonnad ühtseks tervikuks. Noorsootöötaja ülesandeks on võtta initsiatiiv kontakti loomisel ja võtta ning anda aega, et usaldusel oleks võimalik tekkida ja kasvada. Hea noorsootöötaja pagasis on mitmeid meetodeid, mis usalduslikku suhet luua aitavad, sest noorte jaoks on olulisel kohal individuaalne tundma õppimine ja vastutuse laiendamine, laiemate noortetrendide mõistmine, aktiivne kuulamine, tugevuste toetamine, kaasamine ning eluliste praktiliste tegevuste pakkumine. Tähtsaimaks meetodiks on vestlused, kus noortel on võimalik oma muredest, rõõmudest, igapäevaelust, isiklikest ja piinlikest, k.a tabuteemadest rääkida.

Noorsootöötajal on võimalik usaldust ka vähendada, reageerides noorte juttudele kas negatiivselt või suhtudes ükskõikselt. Konfidentsiaalsuse rikkumine on suurim usalduse kuritarvitamine, mis viib usalduse kaotamiseni, ja mida enam heastada võimalik ei ole. Ka (kutse-)eetilistel põhjustel jagatud informatsioon vähendab usalduslikku suhet, mis noore enesekindlust nõrgestab. Samas usalduslikku suhet tugevdavad noore ja noorsootöötaja vaheline vastastikune ja võrdne jagamine, lubadustest kinni pidamine, kogemuslik ja koostöine toetus, lahendustele orienteeritus ning noortekeskne ja eesmärgistatud lähenemine.

Noortega tehtud intervjuude põhjal saab järeldada, et kui noorsootöötaja loob oma töös noortega usalduslikke suhteid, on tal suur mõju noorele ning laiemalt noorsootööle, sest usaldusliku suhte protsessis luuakse kaasamise ja võimestamise tsükkel. Noorsootöötaja toel noore agentsus ja usaldus kasvavad ning taastoodavad üksteist, mille tulemusel suureneb noore aktiivne osalus noorsootöös ja ühiskonnas. Usalduslikul suhtel võib olla pikemaajalisem mõju, sest täiskasvanueas võib noor soovida tegutseda ise noorsootöötajana, huvihariduse õpetajana, vabatahtlikuna või mõnes teises aktiivses kogukonda panustavas rollis.

Uurimistöö tulemusi laiemasse konteksti sobitades tasub veel arutleda usalduse kui noorsootöö vundamendi üle, mis aitab mõtestada noorsootööd kui ainulaadset noore ja noorsootöötaja vahelist professionaalset suhet, mis toetab noort vastavalt noorsootöö põhimõtetele ning väärtustele. Nagu ütles üks noor magistritöös:„Kui usaldust ei oleks, siis noh, me kõik vaataksime kogu aeg selja taha ja kardaksime. Teeksime asju, nokitseksime asju üksi. Aga noh, üksi võib küll kiiresti ja kuidagi, aga kaugele, on näidanud, et ei jõua.“

Autor: Mai Pitsner Tallinna Ülikooli noorsootöö korralduse vilistlane ja Laagri Roboringi juhendaja, Uuri Noorte Heaks stipendiaat


*Agentsus on tunnuste kogum, kus noorel on valikuvabadus, võime teha otsuseid, praktiliselt tegutseda ja võtta vastutust ning võimalus oma reaalsus ise avastada

Noorteseire blogi kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondist.


[1] PytlikZillig, L. M., & Kimbrough, C. D. (2016). Interdisciplinary Perspectives on Trust. Towards Theoretical and Methodological Integration. E. Shockley, T. M.S. Neal, L. M. PytlikZillig, & B. H. Bornstein (toim.), Consensus on Conceptualizations and Definitions of Trust: Are We There Yet? (lk 17–47). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-22261-5

[2] Li, P. P. (2015). Motivating Cooperation and Compliance with Authority. Nebraska Symposium on Motivation, vol 62. B. Bornstein, & A. Tomkins (toim.), Trust as a Leap of Hope for Transaction Value: A Two-Way Street Above and Beyond Trust Propensity and Expected Trustworthiness (lk 37–53). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16151-8_3

[3] Cole, L. M., & Cohn, E. S. (2016). Interdisciplinary Perspectives on Trust. Towards Theoretical and Methodological Integration. E. Shockley, T. M.S. Neal, L. M. PytlikZillig, & B. H. Bornstein (toim.), Institutional Trust Across Cultures: Its Definitions, Conceptualizations, and Antecedents Across Eastern and Western European Nations (lk 157–176). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-22261-5

[4] Castaldo, S., Premazzi, K., & Zerbini, F. (2010). The meaning(s) of trust: A content analysis on the diverse conceptualizations of trust in scholarly research on business relationships. Journal of Business Ethics, 96(4), 657–668. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0491-4

[5] Matusov, E., von Duyke, K., & Kayumova, S. (2016). Mapping concepts of agency in educational contexts. Integrative Psychological and Behavioral Science, 50, 420–446. https://doi.org/10.1007/s12124-015-9336-0

[6] Möllering, G. (2001). The Nature of Trust: From Georg Simmel to a Theory of Expectation, Interpretation and Suspension. Sociology, 35(2), 403–420. https://doi.org/10.1177/S0038038501000190


Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!