Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
Laps perega
26. okt. 202126. okt. 2021

Mis on Eriline Aeg ning kuidas seda oma lapsega veeta?

Kas sa saaksid anda lapsele oma päevast kümme minutit jäägitut tähelepanu? Või 30 minutit? Võib-olla toimiks kaks minutit hommikul ja viis minutit õhtul? Kui see ei ole nädala sees võimalik, siis äkki nädalavahetustel?

Mõned minutid või pool tunnikest päevas oma lapsele pühenduda ei tundu ju kuigi palju. Kuid mõeldes järele, kui palju aega vanemad tegelikult oma lastega üks ühele ilma igasuguste segajate veedavad, siis ei pruugigi seda väga palju tulla. Üks toimiv viis oma lapsega vahetult aega veeta on etteplaneeritud Eriline Aeg.

Abiks käitumis- ja meeleoluprobleemide korral

Eriline Aeg (või Meie Aeg, Sinu Ja Minu Aeg – kuidas iganes teie perele meeldib öelda) tähendab oma lapsega intensiivselt üks ühele veedetud aega. See süvendab lapse ja vanema vahelist kontakti või taastab katkenud kontakti, tekitab lapsele tunde, et teda kuulatakse, nähakse ja mõistetakse, et ta on oluline. Füsioloogiliselt tõstab see kontaktihormooni (oksütotsiini) taset organismis, mis omakorda soodustab lapse aju kõikide funktsioonide arengut. Erilise Aja planeerimist võib soovitada ükskõik mis laadi käitumis- ja meeleoluprobleemide korral.

Muust lapsega koos veedetud ajast erineb Eriline Aeg mitmes mõttes. Kui sageli tähendab lapsega koos veedetud aeg vanematele seda, et oma tähelepanu jagatakse mitme lapse vahel, siis Eriline Aeg pühendatakse ainult ühele lapsele korraga. Erilisel Ajal paneb vanem kinni kõik telefonid, televiisorid ja arvutid, ei piilu neid isegi silmanurgast, ei kuula isegi ühe kõrvaga raadiot. Ning mis ehk kõige tähtsam, Erilisel Ajal ei juhenda vanem last, ei õpeta ega paranda – ei kohenda isegi lapse ehitatud tornikest, kui see viltu on.

Eriline Aeg toimub eelnevalt kokkulepitud reeglite järgi. Näiteks igal õhtul kümme minutit. Kui Eriline Aeg toimub regulaarselt, siis võimaldab see lapsel iga korraga üha enam lõdvestuda ja usaldada. Järjekindlus on seetõttu isegi olulisem kui sagedus.

Pole vahet, mida Erilisel Ajal tehakse – oluline on, et tegevuse saaks valida laps ning et ta ootaks neid momente.

Nõuanded Erilise Aja korraldamiseks

  1. Räägi lapsele, et see on see aeg, millal tema saab otsustada, mida tahaks sinuga koos teha. Enamuse päevast peavad lapsed tegema, mida neile öeldakse. Rollivahetus toob lapsele pingelanguse, annab võimaluse avaneda ja jagada sinuga asju, milleks tal muidu on raske sobivat hetke leida.
  2. Sina otsustad millal ja kui pikk Eriline Aeg saab olema. Näiteks „Pärast õhtusööki on meil 20 minutit Erilist Aega“ või „Enne lasteaeda minekut olen 15 minutit täiesti sinu päralt“.
  3. Anna lapsele varakult teada, millal Eriline Aeg tuleb, näiteks „pärast õhtusööki“ või „laupäeval“. See annab lapsele võimaluse välja mõelda, kuidas seda aega sisustada ja sinu tähelepanu kasutada.
  4. Sinu ülesanne on ka hoolitseda, et keegi ega miski ei tuleks teie omavahelist aega segama – teised lapsed on väljas või teise vanema hoole all, nutiseadmed vaigistatud, koristamine võib oodata. Oluline on, et sinu tähelepanu fookus oleks 100% lapsel.
  5. Tee kaasa just seda, mida laps tahab teha. Piira tegevust vaid juhul, kui see võib olla lapsele või kellelegi teisele ohtlik või kahjulik. Püüa olla lapse valitud tegevuste suhtes entusiastlik. See ei pruugi alguses sinu jaoks lihtne olla, eriti kui sinu „sisemine laps“ on pikaks ajaks unarusse jäänud, aga seda enam on Eriline Aeg hea ka sinule, aidates lapsega seotud muresid ja pingeid leevendada. Ole käesolevas hetkes.
  6. Eriline Aeg ei ole preemia. Ära luba lapsele, et Eriline Aeg tuleb siis, kui ta on selle, teise ja kolmanda asja ära teinud. Samuti ei jäeta Erilist Aega ära lapse karistamiseks. Pigem vastupidi – enne aita lapsel tema n-ö emotsionaalset tassi täita, sest pärast seda on tal juba lihtsam koostööd teha või ise mõista, et väikse venna käest ei ole ilus mänguasja ära võtta.
  7. Järgi naeru! Kui miski ajab su last naerma, jätka tegevust. Naer aitab lahustada kergemaid hirme ja piinlikkust ning soodustab lähedust. Erandiks on kõdistamine, kus laps võib küll naerda, aga ei kontrolli olukorda.
  8. Pane käima või lase lapsel käivitada taimer. See võib tunduda liiga jäik, aga Erilise Aja mõju tuleneb suuresti sellest, et laps kontrollib olukorda. Kui sina ütled, et aeg on läbi, siis laps tajub, et osaline kontroll on ikkagi sinu käes. Kui aga taimer annab aja lõppemisest märku, ei tundu see nii personaalne. Kui laps ei ole aja lõppedes rahul, siis võib öelda: „Mul on kahju, et aeg on otsas, mul oli ka tore, aga homme/õhtul/laupäeval jälle!“

Koostatud HandInHand Professional Intensive laste ja vanematega töötavate spetsialistide kuuekuulise koolitusprogrammi põhjal, kus artikli autor osales. Kõige paremini toimib Erilise Aja kasutamine käitumis- ja meeleoluprobleemide korral koos teiste HandInHand põhimõtetega, mida saavad vanemad õppida vanemluskoolitusel.

Evelin Tael
psühholoog

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!