Videoteraapia teenuste arendamisega oleme tegelenud juba mitmed aastad, aga kahtlemata e-teenuste arengus olulist rolli mänginud viimasel aastal maailma laastanud pandeemia. Kui varasemalt on e-teenuse pakkumine logopeedias olnud pigem uuenduslik ja veidi kaheldav, siis viimase aastaga on olukorra sunnil sellest saanud üsna tavapärane viis logopeediga suhtlemiseks.
Logopeedia üks olulisemaid tööriistu on vahetu suhtlemine kliendi ja logopeedi vahel. E-teenusena võib erinevatel põhjusel see kontakt jääda tavapärasega võrreldes pealiskaudsemaks. Läbi ekraani võib olla keeruline luua kontakti lastega (või ka täiskasvanutega), kelle jaoks suhtlemine sageli juba nagunii raske on. Samuti on ekraani vahendusel keerulisem lapsele raskuste korral kohest ja asjakohast abi osutada või teda motiveerida, tema tähelepanu suunata, sooritust jälgida jne. Teleteenused sobivad paremini kooliealistele ja kõrge motivatsiooni ning püsivusega lastele. Lisaks on veebikanalid asjakohased last ümbritseva tugivõrgustikuga (vanem, õpetajad jm) töötamiseks, sh informatsiooni vahetamine, tagasisidestamine, nõustamine ja juhendamine arendustöö osas jms. Lastega ekraani vahendusel töötades on oluline täiskasvanu kaasamine, kes vajadusel last tehnikaga toimetulekul saab abistada.
Kaugteraapia toimimiseks on ka mitmed eeldused, et seda hõlpsalt läbi viia saaks. Kindlasti on oluline omada piisavat arvutikasutusoskust ja arvutit või muu nutiseadet, millel on mikrofon ja kõlar. Parema helikvaliteedi huvides võib kasutada ka kõrvaklappe, aga see ei pruugi kõigile lastele sobida ja vastuvõetav olla. Logopeed peab suutma oma vahendid kohandada nii, et neid saaks kasutada ekraani taga töötades. Lisaks on vajalik oskus orienteeruda veebikeskkonnas, mille vahendusel nõustamine toimub. Mõlemal osapoolel on vajalik omada piisava kiirusega stabiilset internetiühendust. Lisaks on vajalik jälgida, et valgus langeks ekraani taga olles pigem eestpoolt, et inimese nägu oleks paremini näha. Ümbritsev keskkond peaks olema võimalikult müravaba, et paremini teenusel osalejaid kuulda oleks ning kindlasti on oluline viibida privaatses kohas, kus kõrvalised isikud delikaatsete teemadega kokku ei puutuks.
Kohtumise alguses on vajalik kokku leppida ka see, kuidas käituda olukorras, kui ühendus mingil põhjusel peaks katkema. Logopeed peab olema muuhulgas võimeline juhendama klienti lihtsamate tehniliste viperustega toimetulekuks. Selleks peaks teenusepakkuja olema kursis kasutatava kanali kliendivaatega ning enamlevinud probleemidega, mis kaugteenust kasutades võivad ilmneda.
Kokkuvõtteks võib öelda, et kaugteenus on üks oluline viis, kuidas ka logopeediline tugi jõuab lasteni, kes mingil põhjusel ei saa logopeediga kohtuda ning kindlasti on teenusel veel palju arenguruumi. Küll aga ei asenda kaugteenus hetkel reaalselt kontakti logopeediga täielikult ning võimalusel võiks logopeed siiski töötada lastega otsekontaktis.
Marie Petrovitš
Hiiumaa RL logopeed
Kasulik postitus!