Artikli autor: Eva Toome, Education Estonia
Hea haridus peab olema kõigile võrdselt kättesaadav. Eesti hariduse üks aluspõhimõtteid on, et igale lapsele pakutakse tema võimetele ja vajadustele vastavat haridust. Lisaks riigile annavad selleks oma panuse ka haridustehnoloogiaettevõtted.
Eesti õpilaste tulemused rahvusvahelises PISA uuringus on maailma parimate seas. Võrdlus näitab, et Eestis mõjutavad elukoht või vanemate majanduslik seis teiste riikidega võrreldes õppijate tulemusi vähem (Eesti 6%, OECD keskmine 12%).
Kuidas Eesti selleni on jõudnud? Võrdseid võimalusi toetavad tasuta koolitoit, õpikud, koolitransport ja õppenõustamine. Vajadusel saab koolis või maakonna nõustamiskeskuses abi kõneterapeudilt või psühholoogilt. Oma osa on ka eraettevõtete pakutud haridustehnoloogia lahendustel.
Speak TX teeb kõneravi kättesaadavamaks ja tõhusamaks
Selge kõne, hea lugemis- ja kirjutamisoskus panevad aluse heale hakkamasaamisele nii koolis kui mujal. Mõnel juhul vajavad lapsed ja noored selle saavutamiseks spetsialisti abi. Üks võimalus selleks on koostöös kõneterapeutidega loodud kõneraviplatvorm Speak TX, mille valikus on üle 150 harjutuse enam kui 1000 ülesandega.
Kellele sobib online-kõneravi?
Speak TX on eriti hea koolieelikute ja algkoolilaste lugemis- ja kirjutamisoskuse treenimiseks ja lihvimiseks. Interaktiivsed, piltide ja helidega ülesanded muudavad harjutamise köitvamaks. Laps näeb kohe, kas vastus läks täppi ja proovib õhinal aina uuesti õigete vastusteni jõuda. Online-harjutustest on abi ka düsgraafia puhul. Näiteks põhikooliõpilastel, kes on ise huvitatud oma tulemusi parandama. “Selles vanuses noored ei tahagi sageli koos lapsevanemaga harjutada, aga on valmis ise intensiivselt tööd tegema,” ütleb logopeed Lea Kübar. “Mul on mitu inspireerivat näidet noorukitest, kes on ise treenides väga häid tulemusi saavutanud.”
Hädavajalik kõneteraapia jõuab korraga paljudeni
Lisaks võimaldab kõneravirakendus terapeudil õppija arengut distantsilt jälgida ja lisada treeningkavasse just neid ülesandeid, mida oleks veel vaja harjutada.
See, et terapeut näeb jooksvalt tulemusi, ka distsiplineerib – lapsed harjutavad senisest rohkem. “Vahel tekitavad kõneharjutused lausa heas mõttes sõltuvust,” ütleb Lea Kübar. Kordamine aga aitab kiiremini tulemusteni jõuda ja säästab nii kõigi aega ja raha. “Lühenenud on teraapia kogupikkus ja hädavajalikku kõneteraapiat on võimalik pakkuda korraga rohkematele inimestele. Ja nagu ikka veebilahenduste puhul, pole abi enam asukohaga seotud – minagi töötan lastega erinevates Eesti linnades ja mujalgi, näiteks Brüsselis.”
SpeakTX’i kasutab täna Eestis üle 500 kooli ja lasteaia ning üle 1500 spetsialisti – logopeedid, eripedagoogid ja õpetajad – rakendust kasutavad oma töös ka eesti keele õpetajad, aga ka haiglad näiteks insuldijärgsete kõnekahjustuste järelravis.
Edumuse School rikastab haridusvalikuid ja leevendab õpetajapuudust
Nagu paljudes riikides, on ka Eesti hariduse üks kitsaskohti õpetajapuudus. Eesti on juba aastaid kõvasti panustanud õpetajatöö toetamiseks ja õpetajakutse populaarsemaks muutmiseks. Muu kõrval innustatakse ka teiste erialade spetsialiste õpetajatööd valima. Selles valdkonnas töötab ka üks edukas Eesti lahendus – Edumus.
Edumus on omamoodi tarkade ja tegusate inimeste turg, mis viib koolide ja õpilastega kokku inimesed, kes tahavad õpetajatööga oma tööalast karjääri rikastada. Spetsialistidel on võimalik end kirja panna, valida või ise luua kursus ning seda erinevate koolide õpilastele pakkuda.
Paindlikud võimalused nii õppijale kui õpetajale
Tänu Edumusele on Eesti gümnaasiumiõpilastel võimalik valida palju enamate valikkursuste vahel ning tõenäosus leida mitmeid huvipakkuvaid valikuid senisest suurem. Praeguseks teeb Edumusega koostööd juba iga viies Eesti kool, aga hea lahendus levib ka maailmas: Edumus on juba mõnda aega teinud koostööd Ukrainaga, ning samasugune Edumuse veebikool on plaanis avada ka Armeenias.
Kadri Kallast jõudis Edumuseni üsna juhuslikult: “Sattusin “Ringvaatest” nägema lugu Edumusestja mõistsin, et olen lapsega kodus olles õpetajatööst väga puudust tundnud,” ütleb enne Viljandi kunstikooli juhina töötanud naine. Edumusega liitumine tundus hea võimalus end ametialaselt täiendada ning samas paindlikus vormis armastatud õpetajatööga tegeleda. Mõni aeg pärast seda, kui Kadri oli end õpetamishuvilisena üles andnud, võetigi Edumusest temaga ühendust ja ta sai pakkumise õpetada kursust “Arhitektuur kui elukeskkond”.
“Lisaks sellele, et õppisin, kuidas üle videosilla e-tunde anda, oli tore ka kohtuda noorte arhitektuurihuvilistega,” kirjeldab Kadri oma kogemust. “Kursusel oli õpilasi nii maalt kui ka väike- ja suurlinnadest ning saartelt. Peagi tekkis ühine grupivaim ja oli väga huvitav kuulata, kuidas erinevatest keskkondadest pärit noored oma kogemusi jagavad.”
Suur valik kursusi
Edumuse pakutud kursuste teemad ulatuvad seinast seina: õppida saab rahatarkust või rakendusbioloogiat, mängudisaini või programmeerimist, rahvusvahelist projektijuhtimist või väitluskunsti. Gümnaasiumiõpilane Arabella Järvet otsustas teha lähemalt tutvust reklaamivaldkonnaga. “Sain väga palju teada reklaami telgitagustest ja sellest, kuidas reklaame tehakse.” Väga meeldisid talle kursust andnud nooruslikud õpetajad ja võimalus nö nuusutada elu väljaspool kooli.
Ka järgmisel õppeaastal plaanib Arabella kindlasti Edumus Schooli valikust mõne lisakursuse valida: “Usun, et see laiendab silmaringi ja aitab paremini selgusele jõuda, mis mulle sobib ja mis mitte.”
Koolitus annab julguse klassi ette astuda
Aga kas tõesti igaühest võib saada õpetaja? Eelkõige on tähtis soov noortega oma teadmisi jagada. Aga selleks, et õpetajaelu algus oleks sujuvam, pakub Edumus ka koolitust, mis loodud spetsiaalselt neile, kellel eelnev õpetajakogemus puudub. Spetsialistide abiga loodud õpetajakoolitusprogramm annab just parasjagu tänapäevaseid oskusi, mis võimaldavad julgelt klassi ette astuda.
Merkuur toob inseneritarkused lastele lähemale
On üks valdkond, kus kunagi pole küllalt õpetajaid – see on tehnoloogia. Küll pole koolis tehnoloogiaõpetajat, küll puudub hästivarustatud tehnoloogiaklass. See mure on südamelähedane ka inseneriharidusega Lauri Soosaarele mobiilseid tehnoloogiatöötube pakkuvast ettevõttest Merkuur.
Lauri kodumaja hoovis seisab kaks värvikat järelkäru, mis mõlemad lahti pakkides tundmatuseni muutuvad – ühest saab metallitöötuba, teine on sisustatud puidutöömasinatega. Sellise ratastel klassiruumidega on Merkuur teinud kogu Eestile tiiru peale. Lihtsam kui lapsi enda juurde tehnoloogiatundi meelitada, on sõita tehnoloogiaklassiga ise nende juurde, näitab tehnoloogiaõpetaja Lauri kogemus.
Igas tunnis valmib midagi praktilist
Ratastel töötubades toimuvad tehnoloogiatunnid ka väikeses Neeme koolis: Merkuuri karavan sõidab kord nädalas kooli ette ja läheb meisterdamiseks. “Õnnelikud on need koolid, kes leiavad sellise õpetaja nagu Lauri,” räägib koolijuht Karin Soosalu. “Inseneeria populariseerimine on tema südameasi. Lapsed saavad tunnis tutvust teha erinevate materjalidega ja oma kätega praktilisi asju meisterdada. Huvi on väga suur, ka tüdrukute hulgas”
Mobiilses töökojas teevad lapsed tõesti alati ka midagi praktilist – lambi, mobiiltelefoni hoidja, lauatennise reketi, mälupulga korpuse või mehhanismiga kella.
Metalli- ja puidutöö paneb tüdrukuil silmad särama
“Kui puutööd meie koolides veel tehakse, siis metalliga puutuvad õpilased palju vähem kokku – seda on raskem töödelda, vaja on kallimaid tööriistu ja materjale. Tänu väljasõitudele jõuame ka nende lasteni, kes muidu võib-olla taolistesse töötubadesse ei satu,” ütleb Lauri Soosaar.
“Osa poistest on ehk siinseid tööriistu ja masinaid ka enne näinud, aga tüdrukute jaoks on Merkuuri masinapark sageli esimene kohtumine metalli- ja puidutööga. Seda enam on hea meel näha, kuidas ka neil silmad särama löövad ja tekib tahtmine aina keerulisemaid asju meisterdada.”
Sama kinnitavad ka Merkuuri tehnoloogiaringis osalevate laste vanemad. “Koju tulles on lapsel alati palju häid emotsioone. Ja asjad, mida nad huviringis meisterdavad, lähevad aina ägedamaks,” kinnitab ühe meisterdaja Andra ema. “Lisaks sellele, et silmaring areneb, on lapsel arenenud suhtlemisoskus ja ka kannatlikkus,” lisab Lisette ema.
Kellele mobiilsed töötoad sobivad?
Üks töötuba kestab poolteist kuni kaks tundi ja korraga saab tööd teha kuni 15 last. Mobiilsed töötoad on mõeldud lastele vanuses 11–15 ning need sobivad eriti hästi
- koolidele, kus puudub tehnoloogiaklass ja õpetaja;
- insenerialade tutvustamiseks ja populariseerimiseks koolides, noortekeskustes ja üritustel;
- huviringide korraldamiseks.
Tänaseks on Merkuur jõudnud Eestis juba 20 000 nooreni ja teinud üle 2000 töötoa. Merkuuri tegemisi on märgatud laiemaltki. 2020. aastal võitsid Merkuuri mobiilsed töötoad Euroopa komisjoni ettevõtlusauhinna.
Edu tagab koostöö ja paindlikkus
Eesti kogemus on näidanud, et eraettevõtete pakutu saab tõhusalt riigi haridussüsteemi täiendada. Olgu see siis Speak TX online kõneravi, mis võimaldab pakkuda hädavajalikku tuge rohkematele abivajajatele või siis Edumus School, mis pakub rikastab haridusvalikuid ja pakub spetsialistidele arenguvõimalusi. Või siis Merkuuri mobiilsete töötubade pakutud lahendus: kui koolis pole tehnoloogiaklassi ja õpetajat, võib asjad seada ka nii, et õpetaja sõidab koos klassiga õpilaste juurde. Sest igaühel on õigus heale haridusele.
Artikkel on algselt kirjutatud ja ilmunud Education Estonia veebis