Haridust tõendavate tunnistuste ja diplomite automaatne tunnustamine on oluline päevakorra teema nii Euroopa kõrgharidusruumis kui Euroopa Liidus. Euroopa riikide haridusministrid on juba alates 2012. aastast rõhutanud, et Euroopa kõrgharidusruumis on vajalik minna kõrgharidusdiplomite ja kraadide automaatse tunnustamise teed, võttes arvesse, et asume ühtses haridusruumis ja kõrgharidussüsteemid on eri riikides võrreldavad.
Euroopa Komisjonis on analüüsitud nii keskhariduse, kutseõppe kui kõrghariduse puhul diplomite ja tunnistuste automaatse tunnustamise võimalikkust Euroopa Liidus, 2018. aastal võeti vastu vastavasisuline soovitus. Selle soovituse rakendamiseks toetab Euroopa Komisjon algatusi ja projekte. 2022. aastal käivitati Läti ENIC/NARIC Keskuse poolt 10 riigi osalusega kaheaastane projekt ARAQUA kõrgharidusele juurdepääsu võimaldavate kvalifikatsioonide ehk keskharidust tõendavate tunnistuste automaatse tunnustamise võimalikkuse uuringuteks. Eestist oli partneriks HARNO akadeemilise tunnustamise infokeskus (Eesti ENIC/NARIC Keskus). Projekt rahastati Erasmus+ NARIC projektist nr 101101645 “Road to Automatic Recognition of Higher Education Access Qualifications”.
2. oktoobril korraldas Eesti ENIC/NARIC Keskus ARAQUA lõppkonverentsi Tallinnas, millest võttis osa ligi 50 osalejat 14 riigist, lisaks Euroopa Nõukogu ja Euroopa Komisjoni esindajad. Nii projekti raportis kui ka konverentsi põhiteemana on välja toodud asja põhiolemus – keskharidustunnistuste automaatne tunnustamine tähendab seda, et kui ühes riigis välja antud keskkooli lõputunnistus annab ligipääsu kõrgharidusele asukohariigis, annab see automaatselt ligipääsu ka teises riigis ilma, et tuleks hakata hindama, kas teise riigi keskkooli lõputunnistus on võrreldav vastuvõtva riigi keskkooli lõputunnistusega. Samas automaatne ligipääsu õigus ei taga automaatset vastuvõttu kõrgharidusõpingutele. Iga kõrgkool omab autonoomiat kehtestada oma vastuvõtu nõuded sõltuvalt kõrgkooli tüübist või valitud erialast.
Euroopa Komisjoni ettekandes viidati, et vastavalt 2018. aasta soovitusele on oluline, et riigid teeksid kõik endast oleneva, et aastaks 2025 oleks keskkooli lõputunnistuste automaatne tunnustamine reaalsus. ARAQUA projekti analüüsis, kus võrreldi partnerriikide keskharidussüsteeme, jõuti järeldusele, et erinevate riikide keskharidussüsteemides on küll erinevusi, kuid need ei ole niivõrd olulised, et automaatne tunnustamine oleks välistatud.
Konverentsi põhisõnumina jäi kõlama, et Euroopa Nõukogu kavandab Euroopa kõrgharidusruumi jaoks uut konventsiooni kõrghariduse automaatse tunnustamise rakendamiseks ja Euroopa Liit jätkab algatuste toetamist peamiselt projektide kaudu keskhariduse automaatse tunnustamise edendamiseks Euroopa Liidus.
Autor Gunnar Vaht, Eesti ENIC/NARIC Keskuse juhataja