Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
30. apr. 202522. juuli 2025

Eesti keele eksamid liiguvad digiajastusse

Haridus- ja Noorteamet tegeleb aktiivselt riiklike eksamite arendamisega ning üks olulisemaid suundi on eesti keele tasemeeksamite viimine digitaalsele kujule. Selline muutus ei ole pelgalt tehniline uuendus, vaid oluline samm õppijasõbralikuma, paindlikuma ja ajakohasema hindamiskeskkonna suunas.

Digieksami arendustöö osana katsetab Harno uue formaadi ülesandeid koos vabatahtlike testijatega, et hinnata, kuidas digivorm töötab päriselus, millised on selle eelised ja kus on veel arenguruumi. Testimisi on seni tehtud A2- ja B1-taseme eksamite osas, kuid edaspidi laieneb töö ka kõrgematele keeletasemetele.

Ühel sellisel testimisel osales ka Rus.Postimehe ajakirjanik, kes kirjutas oma kogemusest portaalis:

„Eestis katsetatakse täiskasvanute eesti keele tasemeeksamite üleminekut digitaalsele vormile. Rus.Postimehe ajakirjanik oli üks esimesi, kes uue eksamiülesannete formaadiga tutvus. /–/ Rus.Postimehe ajakirjanikule jättis elektrooniline eksam positiivse mulje: teksti trükkida oli lihtsam kui kirjutada paberil käsitsi, eriti neile, kes igapäevaselt arvutit kasutavad. Suureks plussiks oli ka see, et kuulamist sai teha kõrvaklappidega – nii oli heli kvaliteet hea ning kõrvalised helid ei seganud. Samuti oli väga mugav see, et kirjutamisülesande puhul loetakse tähemärgid automaatselt kokku, mis muudab testi tegemise tõhusamaks ning kiiremaks.“
(Allikas: Natalia Grebneva, haridus.postimees.ee https://haridus.postimees.ee/8239310/tosised-muutused-eesti-keele-tasemeeksamid-saavad-uue-kuue )

Selline tagasiside kinnitab, et digitaalse eksami suunal liikumine on õppijakeskne ja aitab paljusid sooritajaid, eriti neid, kelle igapäevane töö või elu juba toetub digivahenditele.

Mis saab edasi?

Harno jätkab digieksami arendusi järk-järgult. Kui tulemused on paljulubavad ning tehnilised lahendused valmis, on eesmärk alustada ametliku rakendamisega esimesel võimalusel. Üleminek ei toimu korraga – kavas on üleminekuperiood, kus õppijal on võimalus eksamivormi valida, ning testimiskeskkonnaga tutvuda.

Lisaks täiskasvanute eksamitele liiguvad digitaalsele kujule ka kooli lõpueksamid. 2026. aastal on plaanis osaline elektrooniliste lõpueksamite kasutuselevõtt 9. klassides, ja 2028. aastaks on planeeritud täielik üleminek.

Digieksami eesmärk on kvaliteetne, õiglane ja kasutajasõbralik hindamine

Postimehe artiklis kajastatud kogemus annab kinnitust, et digitaalsel eksamil on mitmeid eeliseid: see võib olla mugavam, kiirem ja keskendumist toetavam. Samas toob testimine esile ka kohad, mida tuleb enne lõplikku rakendamist täiustada. Harno jätkab arendust koos kasutajate tagasisidega, et luua hindamiskeskkond, mis oleks läbipaistev, ligipääsetav ja usaldusväärne.

Digieksami arendamine ei tähenda lihtsalt uue platvormi loomist, vaid ka õppija toetamist muutuste ajal. Harno eesmärk on, et igaüks – sõltumata vanusest, emakeelest või digioskustest – tunneks end eksamil kindlalt ja pädevana.

Foto: Freepik

1 thoughts on “Eesti keele eksamid liiguvad digiajastusse”

  1. Merli ütleb:
    11. mai 2025, 21:18

    Tänapäeva noored veedavad aina rohkem aega oma elektrooniliste seadmete seltsis. Kui test tuleb võimalikult intuitiivne ning kõrvaklapid alt ei vea, siis on see suurepärane moodus ka kiirelt tulemused kätte saada lisamata eesti keele ja kirjanduse õpetajatele üle riigi tohutut koormust. Inglise keele õpetajana olen kahjuks pidanud veetma pikki tunde inglise keele e-tasemetöö puhul kuulamisülesannete ülekuulamisele. Eriti kurb oli kuulda, kuidas õpilane ei saanud aru, et juba toimub salvestamine ning ta alles aja lõppedes avastas, et “vist töötab”. Nii läks väga palju punkte lihtsalt raisku.

    Üks põhjus, miks eesti keele ja kirjanduse õpetajad kurdavad ülekoormuse üle ongi see, et nad peavad kontrollima suurel hulgal käsikirjalisi eksamitöid. Loodan, et ühes e-eksamiga tekib ka hulk mock-teste ehk proovieksami variante, mida läbiharjutada õpilastega enne päris eksamit. See aitab maandada eksamihirme nii õpetajal kui ka õpilastel. Lisaks loodan, et mock-testid annavad ka automaatse tagasiside, mida õpilane võiks veel arendada või milliseid reegleid läbi vaadata enne päriseksamit. Päriselus on õpetaja oma õpilaste nõrkustest nii ehk naa teadlik, aga hea oleks kui seda ütleks ka objektiivne AI.
    Minu enda laps on järgmisel aastal lõpetamas 9. klassi. Jään ootama uudiseid eksamirindelt!

    Vasta

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!