Haridus- ja Noorteamet tegeleb aktiivselt riiklike eksamite arendamisega ning üks olulisemaid suundi on eesti keele tasemeeksamite viimine digitaalsele kujule. Selline muutus ei ole pelgalt tehniline uuendus, vaid oluline samm õppijasõbralikuma, paindlikuma ja ajakohasema hindamiskeskkonna suunas.
Digieksami arendustöö osana katsetab Harno uue formaadi ülesandeid koos vabatahtlike testijatega, et hinnata, kuidas digivorm töötab päriselus, millised on selle eelised ja kus on veel arenguruumi. Testimisi on seni tehtud A2- ja B1-taseme eksamite osas, kuid edaspidi laieneb töö ka kõrgematele keeletasemetele.
Ühel sellisel testimisel osales ka Rus.Postimehe ajakirjanik, kes kirjutas oma kogemusest portaalis:
„Eestis katsetatakse täiskasvanute eesti keele tasemeeksamite üleminekut digitaalsele vormile. Rus.Postimehe ajakirjanik oli üks esimesi, kes uue eksamiülesannete formaadiga tutvus. /–/ Rus.Postimehe ajakirjanikule jättis elektrooniline eksam positiivse mulje: teksti trükkida oli lihtsam kui kirjutada paberil käsitsi, eriti neile, kes igapäevaselt arvutit kasutavad. Suureks plussiks oli ka see, et kuulamist sai teha kõrvaklappidega – nii oli heli kvaliteet hea ning kõrvalised helid ei seganud. Samuti oli väga mugav see, et kirjutamisülesande puhul loetakse tähemärgid automaatselt kokku, mis muudab testi tegemise tõhusamaks ning kiiremaks.“
(Allikas: Natalia Grebneva, haridus.postimees.ee https://haridus.postimees.ee/8239310/tosised-muutused-eesti-keele-tasemeeksamid-saavad-uue-kuue )
Selline tagasiside kinnitab, et digitaalse eksami suunal liikumine on õppijakeskne ja aitab paljusid sooritajaid, eriti neid, kelle igapäevane töö või elu juba toetub digivahenditele.
Mis saab edasi?
Harno jätkab digieksami arendusi järk-järgult. Kui tulemused on paljulubavad ning tehnilised lahendused valmis, on eesmärk alustada ametliku rakendamisega esimesel võimalusel. Üleminek ei toimu korraga – kavas on üleminekuperiood, kus õppijal on võimalus eksamivormi valida, ning testimiskeskkonnaga tutvuda.
Lisaks täiskasvanute eksamitele liiguvad digitaalsele kujule ka kooli lõpueksamid. 2026. aastal on plaanis osaline elektrooniliste lõpueksamite kasutuselevõtt 9. klassides, ja 2028. aastaks on planeeritud täielik üleminek.
Digieksami eesmärk on kvaliteetne, õiglane ja kasutajasõbralik hindamine
Postimehe artiklis kajastatud kogemus annab kinnitust, et digitaalsel eksamil on mitmeid eeliseid: see võib olla mugavam, kiirem ja keskendumist toetavam. Samas toob testimine esile ka kohad, mida tuleb enne lõplikku rakendamist täiustada. Harno jätkab arendust koos kasutajate tagasisidega, et luua hindamiskeskkond, mis oleks läbipaistev, ligipääsetav ja usaldusväärne.
Digieksami arendamine ei tähenda lihtsalt uue platvormi loomist, vaid ka õppija toetamist muutuste ajal. Harno eesmärk on, et igaüks – sõltumata vanusest, emakeelest või digioskustest – tunneks end eksamil kindlalt ja pädevana.
Foto: Freepik
Tänapäeva noored veedavad aina rohkem aega oma elektrooniliste seadmete seltsis. Kui test tuleb võimalikult intuitiivne ning kõrvaklapid alt ei vea, siis on see suurepärane moodus ka kiirelt tulemused kätte saada lisamata eesti keele ja kirjanduse õpetajatele üle riigi tohutut koormust. Inglise keele õpetajana olen kahjuks pidanud veetma pikki tunde inglise keele e-tasemetöö puhul kuulamisülesannete ülekuulamisele. Eriti kurb oli kuulda, kuidas õpilane ei saanud aru, et juba toimub salvestamine ning ta alles aja lõppedes avastas, et “vist töötab”. Nii läks väga palju punkte lihtsalt raisku.
Üks põhjus, miks eesti keele ja kirjanduse õpetajad kurdavad ülekoormuse üle ongi see, et nad peavad kontrollima suurel hulgal käsikirjalisi eksamitöid. Loodan, et ühes e-eksamiga tekib ka hulk mock-teste ehk proovieksami variante, mida läbiharjutada õpilastega enne päris eksamit. See aitab maandada eksamihirme nii õpetajal kui ka õpilastel. Lisaks loodan, et mock-testid annavad ka automaatse tagasiside, mida õpilane võiks veel arendada või milliseid reegleid läbi vaadata enne päriseksamit. Päriselus on õpetaja oma õpilaste nõrkustest nii ehk naa teadlik, aga hea oleks kui seda ütleks ka objektiivne AI.
Minu enda laps on järgmisel aastal lõpetamas 9. klassi. Jään ootama uudiseid eksamirindelt!