Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
22. jaan. 202530. jaan. 2025

Avasta ja inspireeru: tehnoloogia lõimimine ainetundi! 

Maia Lust, Tallinna Pae Gümnaasiumi haridustehnoloog, jagab ideid tehnoloogia ja ainetevaheliseks lõiminguks.

Selles artiklis tutvustan teile kahte “ProgeTiigri” programmi raames koostatud põnevat õppematerjali: “Aarete saart” ja “Seebidosaatori”, mis on head näited tehnoloogia ja ainetevahelisest lõimingust. Kuigi keskendun siin konkreetsetele näidetele, on oluline mõista, et need näited on vaid üks väike osa sellest, mida tehnoloogia õppetöös pakub. Te võite kasutada sarnaseid tundide kavandamise põhimõtteid ükskõik millise tehnoloogilise vahendiga, olgu selleks siis robot, mikroprotsessor, andmekoguja, digilabor või midagi taolist. 

Kujutage ette klassiruumi, kus kolmanda klassi õpilased uurivad põnevusega „Aarete saare“ kaarti, otsides ideaalset marsruuti, mis viib salapärase aardeni. Nad loevad kaardimärke, mõõdavad vahemaid ja arvutavad kilomeetreid, kavandades samal ajal roboti liikumisteekonda. Või kujutlege viienda klassi õpilasi, kes konstrueerivad Lego SPIKE Prime komplekti abil automaatse seebidosaatori, lahendades samal ajal praktilise probleemi koolihügieenist. Need tegevused muudavad koolitunni põnevaks, praktiliseks ja elulähedaseks. 

Fotod: Maia Lust

John Dewey on öelnud: „Haridus ei ole ettevalmistus eluks; haridus on elu ise.“ Just sellised praktilised ja kaasahaaravad tegevused muudavad õppetunnid elu enda peegelduseks, pakkudes õpilastele teadmisi ja oskusi, mida saab kohe rakendada. 

Tehnoloogia lõimimine õppetöösse ei ole ainult kaasaegsete vahendite kasutamine, vaid ka õppimise tõelist elulähedust toov viis. Lõimitud lähenemine ainetundide kavandamisel ja läbi viimisel  ühendab erinevaid ainevaldkondi ja toetab muuhulgas ka kriitilise mõtlemise, loovuse ja koostöö oskuste arendamist. 

Tehnoloogiliste vahendite lõimimine ainetundi pakub mitmeid eeliseid. Esiteks värskendab see õppetööd ja suurendab õpilaste kaasatust. Mängulised ja probleemipõhised tegevused, nagu robootika ja programmeerimine, motiveerivad õpilasi aktiivselt tunnis osalema ja õppimisele pühenduma. Lisaks arendab tehnoloogia integreerimine 21. sajandi olulisi oskusi, sealhulgas kriitilist mõtlemist, loovust ja digipädevust. Praktilised projektid näitavad õpilastele, kuidas koolis omandatud teadmisi saab reaalses elus rakendada. 

Lev Vygotsky, sotsiaalse õppimise teooria looja, on rõhutanud: „See, mida laps suudab teha täna koostöös, suudab ta homme teha iseseisvalt.“ Tehnoloogiapõhised projektid pakuvad just sellist koostööd ja iseseisvuse arendamise võimalust. 

Tehnoloogiliste vahendite edukaks lõimimiseks teiste õppeainetega võib alustada järgmistest sammudest: 

  1. Teema valik: mõelge välja projekt (tund), mis seob loogiliselt kokku erinevad õppeained. Näiteks „Aarete saar“ projekt hõlmab funktsionaalset lugemist (eesti keel), matemaatikat (arvutused ja kauguste määramine), geograafiat (ilmakaartide tundmine) ja tehnoloogiat (BlueBot roboti programmeerimine). 
  1. Vahendite valik: tehnoloogilised vahendid, nagu TTS BlueBot või Lego SPIKE Prime, annavad õpilastele võimaluse lahendada põnevaid ja praktilisi ülesandeid. TTS BlueBot aitab arendada marsruutide kavandamise oskust ja takistuste ülemist, samas kui Lego SPIKE Prime võimaldab luua ja programmeerida unikaalseid tehnoloogilisi lahendusi. Tasuks uurida, millised tehnoloogilised vahendid teie õppeasutusel olemas on ja õppematerjali kavandamisel lähtuda sellest. 

Maria Montessori on öelnud: „Aita mul seda ise teha!“ See lähenemine sobib ideaalselt ka tehnoloogiapõhiste projektide juurde, kus õpilased õpivad katsetamise ja avastamise kaudu. 

  1. Loovust, koostööd ja probleemilahendusoskuste arendamist toetavad ülesanded: õppematerjali koostades mõelge kuidas kaasata õpilased aktiivselt protsessi. Laske neil kavandada lahendusi, jagada rolle ja töötada meeskondadena, nagu start-up’ide maailmas. Õpilased saavad esitleda oma tulemusi kaasõpilastele ja lapsevanematele, muutes tunnis kogetud  tõeliselt tähendusrikkaks. 

Kuidas need materjalid haakuvad uuendatud õppekavaga? 

Loodud õppematerjalid”Aarete saar” ja “Seebidosaator”, aga ka paljud teised, mis on olemas ProgeTiigri õppematerjalide kogumikus, vastavad täielikult uuendatud õppekava põhimõtetele, mis rõhutavad ainetevahelist lõimingut, digipädevust ja praktilisi oskusi. Uus õppekava seab eesmärgiks: 

  • Digipädevuse arendamise: materjalid näitavad, kuidas integreerida robootika ja programmeerimine õppetöösse, mis toetab õpilaste tehnoloogilist kirjaoskust ja digivahendite kasutamise oskust. 
  • Lõimingupõhimõtted: “Aarete saare” tunnikava seob loogiliselt kokku eesti keele, matemaatika, loodusõpetuse ja tehnoloogia, näidates, kuidas õppeained võivad ühiselt tugevdada õpilaste teadmisi. Seebidosaator omakorda loob võimaluse  inimeseõpetuse, matemaatika, informaatika, tehnoloogia, eesti keele lõimimiseks. 
  • Praktiliste oskuste kujundamine: “Seebidosaator” arendab lisaks tehnoloogilistele oskustele ka kriitilist mõtlemist ja keskkonnateadlikkust, lahendades reaalset elu probleemi – seebi säästlikku kasutamist. 
  • Õpilaskeskne ja projektipõhine õpe: materjalid julgustavad õpilasi iseseisvalt ja koostöös lahendusi otsima, mis on kooskõlas uuendatud õppekava põhimõtetega. 

Howard Gardner on oma mitmekordsete intelligentsuste teoorias öelnud: „Ära küsige, kui intelligentne keegi on, vaid küsige, kuidas ta on intelligentne.“ Selline lähenemine sobib suurepäraselt tehnoloogia ja erinevate õppeainete lõimimisega, kuna see väärtustab iga õpilase unikaalseid oskusi. 

Tehnoloogia lõimimine ainetundidesse on võimalus muuta õppimine põnevaks ja tulevikku suunatuks. Katsetage väikeste sammudega ja avastage, kuidas tehnoloogia võib rikastada nii õpilaste kui ka teie enda kogemusi. 

Selliste õppematerjalide loomine ja rakendamine on ajamahukas ja kindlasti iga õpetaja jaoks  ei ole üksinda teostatav ülesanne. Koostöö kolleegidega oma koolist, ja ka teistest õppeasutustest on äärmiselt oluline. Jagage oma ideid, kogemusi ja õppetunde. Koostöös saate luua õppekeskkonna, mis valmistab õpilasi ette dünaamiliseks ja pidevalt muutuvaks tulevikuks. 

Need õppematerjalid on vaid üks väike osa suuremast pildist. Koostöös saame luua laia valiku õppematerjale ja -meetodeid, mis vastavad iga õpilase vajadustele. Jagades oma ideid ja teadmisi, rikastame kõik üksteise tööd ning loome õpilastele paremad võimalused õppimiseks. 

Vaata lisaks: 

“Aarete saar” tunnikavad ja tööleht; 

“Seebidosaator” tunnikava, tööleht, esitlus, rollikaardid. 

Autor: Maia Lust, Tallinna Pae Gümnaasiumi haridustehnoloog

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!