Maia Lust, Tallinna Pae Gümnaasiumi haridustehnoloog, jagab ideid tehnoloogia ja ainetevaheliseks lõiminguks.

Selles artiklis tutvustan teile kahte “ProgeTiigri” programmi raames koostatud põnevat õppematerjali: “Aarete saart” ja “Seebidosaatori”, mis on head näited tehnoloogia ja ainetevahelisest lõimingust. Kuigi keskendun siin konkreetsetele näidetele, on oluline mõista, et need näited on vaid üks väike osa sellest, mida tehnoloogia õppetöös pakub. Te võite kasutada sarnaseid tundide kavandamise põhimõtteid ükskõik millise tehnoloogilise vahendiga, olgu selleks siis robot, mikroprotsessor, andmekoguja, digilabor või midagi taolist.
Kujutage ette klassiruumi, kus kolmanda klassi õpilased uurivad põnevusega „Aarete saare“ kaarti, otsides ideaalset marsruuti, mis viib salapärase aardeni. Nad loevad kaardimärke, mõõdavad vahemaid ja arvutavad kilomeetreid, kavandades samal ajal roboti liikumisteekonda. Või kujutlege viienda klassi õpilasi, kes konstrueerivad Lego SPIKE Prime komplekti abil automaatse seebidosaatori, lahendades samal ajal praktilise probleemi koolihügieenist. Need tegevused muudavad koolitunni põnevaks, praktiliseks ja elulähedaseks.


John Dewey on öelnud: „Haridus ei ole ettevalmistus eluks; haridus on elu ise.“ Just sellised praktilised ja kaasahaaravad tegevused muudavad õppetunnid elu enda peegelduseks, pakkudes õpilastele teadmisi ja oskusi, mida saab kohe rakendada.
Tehnoloogia lõimimine õppetöösse ei ole ainult kaasaegsete vahendite kasutamine, vaid ka õppimise tõelist elulähedust toov viis. Lõimitud lähenemine ainetundide kavandamisel ja läbi viimisel ühendab erinevaid ainevaldkondi ja toetab muuhulgas ka kriitilise mõtlemise, loovuse ja koostöö oskuste arendamist.
Tehnoloogiliste vahendite lõimimine ainetundi pakub mitmeid eeliseid. Esiteks värskendab see õppetööd ja suurendab õpilaste kaasatust. Mängulised ja probleemipõhised tegevused, nagu robootika ja programmeerimine, motiveerivad õpilasi aktiivselt tunnis osalema ja õppimisele pühenduma. Lisaks arendab tehnoloogia integreerimine 21. sajandi olulisi oskusi, sealhulgas kriitilist mõtlemist, loovust ja digipädevust. Praktilised projektid näitavad õpilastele, kuidas koolis omandatud teadmisi saab reaalses elus rakendada.
Lev Vygotsky, sotsiaalse õppimise teooria looja, on rõhutanud: „See, mida laps suudab teha täna koostöös, suudab ta homme teha iseseisvalt.“ Tehnoloogiapõhised projektid pakuvad just sellist koostööd ja iseseisvuse arendamise võimalust.
Tehnoloogiliste vahendite edukaks lõimimiseks teiste õppeainetega võib alustada järgmistest sammudest:
- Teema valik: mõelge välja projekt (tund), mis seob loogiliselt kokku erinevad õppeained. Näiteks „Aarete saar“ projekt hõlmab funktsionaalset lugemist (eesti keel), matemaatikat (arvutused ja kauguste määramine), geograafiat (ilmakaartide tundmine) ja tehnoloogiat (BlueBot roboti programmeerimine).
- Vahendite valik: tehnoloogilised vahendid, nagu TTS BlueBot või Lego SPIKE Prime, annavad õpilastele võimaluse lahendada põnevaid ja praktilisi ülesandeid. TTS BlueBot aitab arendada marsruutide kavandamise oskust ja takistuste ülemist, samas kui Lego SPIKE Prime võimaldab luua ja programmeerida unikaalseid tehnoloogilisi lahendusi. Tasuks uurida, millised tehnoloogilised vahendid teie õppeasutusel olemas on ja õppematerjali kavandamisel lähtuda sellest.
Maria Montessori on öelnud: „Aita mul seda ise teha!“ See lähenemine sobib ideaalselt ka tehnoloogiapõhiste projektide juurde, kus õpilased õpivad katsetamise ja avastamise kaudu.
- Loovust, koostööd ja probleemilahendusoskuste arendamist toetavad ülesanded: õppematerjali koostades mõelge kuidas kaasata õpilased aktiivselt protsessi. Laske neil kavandada lahendusi, jagada rolle ja töötada meeskondadena, nagu start-up’ide maailmas. Õpilased saavad esitleda oma tulemusi kaasõpilastele ja lapsevanematele, muutes tunnis kogetud tõeliselt tähendusrikkaks.
Kuidas need materjalid haakuvad uuendatud õppekavaga?
Loodud õppematerjalid”Aarete saar” ja “Seebidosaator”, aga ka paljud teised, mis on olemas ProgeTiigri õppematerjalide kogumikus, vastavad täielikult uuendatud õppekava põhimõtetele, mis rõhutavad ainetevahelist lõimingut, digipädevust ja praktilisi oskusi. Uus õppekava seab eesmärgiks:
- Digipädevuse arendamise: materjalid näitavad, kuidas integreerida robootika ja programmeerimine õppetöösse, mis toetab õpilaste tehnoloogilist kirjaoskust ja digivahendite kasutamise oskust.
- Lõimingupõhimõtted: “Aarete saare” tunnikava seob loogiliselt kokku eesti keele, matemaatika, loodusõpetuse ja tehnoloogia, näidates, kuidas õppeained võivad ühiselt tugevdada õpilaste teadmisi. Seebidosaator omakorda loob võimaluse inimeseõpetuse, matemaatika, informaatika, tehnoloogia, eesti keele lõimimiseks.
- Praktiliste oskuste kujundamine: “Seebidosaator” arendab lisaks tehnoloogilistele oskustele ka kriitilist mõtlemist ja keskkonnateadlikkust, lahendades reaalset elu probleemi – seebi säästlikku kasutamist.
- Õpilaskeskne ja projektipõhine õpe: materjalid julgustavad õpilasi iseseisvalt ja koostöös lahendusi otsima, mis on kooskõlas uuendatud õppekava põhimõtetega.
Howard Gardner on oma mitmekordsete intelligentsuste teoorias öelnud: „Ära küsige, kui intelligentne keegi on, vaid küsige, kuidas ta on intelligentne.“ Selline lähenemine sobib suurepäraselt tehnoloogia ja erinevate õppeainete lõimimisega, kuna see väärtustab iga õpilase unikaalseid oskusi.
Tehnoloogia lõimimine ainetundidesse on võimalus muuta õppimine põnevaks ja tulevikku suunatuks. Katsetage väikeste sammudega ja avastage, kuidas tehnoloogia võib rikastada nii õpilaste kui ka teie enda kogemusi.
Selliste õppematerjalide loomine ja rakendamine on ajamahukas ja kindlasti iga õpetaja jaoks ei ole üksinda teostatav ülesanne. Koostöö kolleegidega oma koolist, ja ka teistest õppeasutustest on äärmiselt oluline. Jagage oma ideid, kogemusi ja õppetunde. Koostöös saate luua õppekeskkonna, mis valmistab õpilasi ette dünaamiliseks ja pidevalt muutuvaks tulevikuks.
Need õppematerjalid on vaid üks väike osa suuremast pildist. Koostöös saame luua laia valiku õppematerjale ja -meetodeid, mis vastavad iga õpilase vajadustele. Jagades oma ideid ja teadmisi, rikastame kõik üksteise tööd ning loome õpilastele paremad võimalused õppimiseks.
Vaata lisaks:
“Aarete saar” tunnikavad ja tööleht;
“Seebidosaator” tunnikava, tööleht, esitlus, rollikaardid.
Autor: Maia Lust, Tallinna Pae Gümnaasiumi haridustehnoloog