Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
4. nov. 20254. nov. 2025

Valimaskäimine vähendab noorte töötust

Koolides räägitakse palju karjäärivalikutest ja oskuste arendamisest, kuid harvem sellest, kuidas oskus otsustada ja kogukondlik mõtlemine aitavad noorel tööelus edu saavutada.

Väide, et noortel, kes käivad valimas, võib tulevikus olla lihtsam tööd leida, tundub esmapilgul meelevaldne. Ometi peitub selles tõetera: varane kodanikuaktiivsus ja tegutsemistahe kasvatavad noores julgust kujundada oma elu.

Just lõppenud kohalike omavalitsuste valimised pakkusid taas võimalust hinnata, kui huvitatud on Eesti noored otsustamisest, mis nende kogukonda ja tulevikku otseselt mõjutab. Kuigi ametlikud andmed 16kuni 24aastaste valimisaktiivsuse kohta pole veel teada, on varasemate aastate trend olnud selge: noored hääletavad harvem kui vanemad põlvkonnad. Samal ajal on nende potentsiaal märkimisväärne: ainuüksi tänavu oli Eestis hääleõiguslikke noori vanuses 16-23 eluaastat ligemale 110 000.

Töökogemus kujundab enesekindlust ja toimetulekut

Noore «töö» on eelkõige õppida, kuid tööeetikat, -distsipliini ja vastutust ei õpita klassiruumis. Üha rohkem kõneainet pakub teema, kui palju peaks noortel lubama kooli kõrvalt töötada. Paljud on kogenud, et 23aastaselt oodatakse viieaastast töökogemust. Jah, suur osa tudengeid saab juba õpingute kõrvalt töötada või praktikal käia, kuid paljudele piirdub töökogemus suviti maleva või juhutöödega.

Kuigi esimese palgana teenitud taskuraha võib olla magus, on selle tegelik väärtus peamiselt psühholoogiline – noor saab enesekindlust ja tunnetab, et tema panus loeb. Uuringud näitavad, et varane kokkupuude tööturuga vähendab märkimisväärselt riski sattuda olukorda, kus noor ei õpi ega tööta ega osale koolitusel (kasutusel on mõiste NEET-risk, mis on tulnud ingliskeelsest väljendist not in education, employment or training).

Näiteks on 20-23aastastel töötavatel või õppivatel noortel keskmiselt kaks korda rohkem tööstaaži kui nende eakaaslastel, kes ei õpi ega tööta. Tööseadused, koolikohustus ja piirkonniti ebaühtlased töövõimalused loovad aga ebaühtlase lähtekoha. Kui noorel puuduvad võimalused töötada või praktikal osaleda, jääb tema potentsiaal sageli kasutamata.

Kodanikuaktiivsus kui peidetud töökogemus

Usun väga tugevalt sellesse, et igasugune töömaailma kogemus on parem kui selle puudumine. Noore tegutsemistahet ega aktiivsust ei tohi lasta raisku minna.

Aga mida siis teha, kui noorel on tahe ja motivatsioon, kuid puudub võimalus töötada? Kuidas üldse seda tahet ja motivatsiooni kasvatada ja rakendada?

Olemaks tööturul edukas, ei pea tingimata kooli kõrvalt tööl käima. Töövarjutamine, vabatahtlik töö, oma osa andmine noortekeskuse projektidesse, noortevahetused, osalemine õpilasesinduse või noortevolikogu töös – kõik need annavad kogemusi, mis hilisemas elus toovad dividende. Ka OECD (majandusliku koostöö ja arengu organisatsioon, toim) karjäärivalmiduse uuringutes on maailma eri paigust esitatud näiteid, kuidas varases eas omandatud vabatahtliku töö kogemus mõjutab positiivselt noore tööturul või haridussüsteemis püsimist, töötasu suurust või kindlust karjäärivalikute ees ka vanemana.

Kui juba noores eas olla aktiivne, et oma tulevikku kindlustada ja ühiskonda kujundada, siis annab see julgust, teadmisi ja pealehakkamist, mis toetab tulevikus tööotsingutel või kooli kandideerimisel. Tulevasele tööandjale on noore aktiivsus ja vabatahtlik tegevus mõnevõrra kvaliteedinäitaja, kinnitades, et inimeses on töötahet ja kohusetunnet.

2025. aasta kohalike valimiste järel võiks seetõttu arutleda, kuidas tugevdada noorte ühiskondlikku osalust laiemalt – mitte ainult võimaluse kaudu anda valimiskasti ees oma hääl, vaid igapäevaelus

Kindlasti ei ole kõik kogemused võrdselt väärtuslikud ega praktilised, palju mängib rolli noore hoiak ja kogemuse pakkuja ettevalmistus ja süsteemsus, kuid üks on kindel: aktiivne osalus ja soov end arendada avardab märgatavalt väljavaateid kujundada oma tulevik just selliseks nagu soovitud.

Koolides räägitakse palju karjäärivalikutest ja oskuste arendamisest, kuid harvem sellest, kuidas oskus otsustada ja kogukondlik mõtlemine aitavad noorel tööelus edu saavutada. Tegelikult on need tihedalt seotud: inimene, kes oskab hinnata valikute mõju ja võtta vastutust, oskab seda teha ka tööelus. Hea näide kogukondliku mõtteviisi arendamise kohta on gümnaasiumides pakutav kogukonnapraktika programm, kuid kindlasti ei peaks siin piirduma haridussüsteemiga.

2025. aasta kohalike valimiste järel võiks seega arutleda, kuidas tugevdada noorte ühiskondlikku osalust laiemalt. Mitte ainult võimaluse kaudu anda valimistel oma hääl, vaid iga päev. Varane kodanikuaktiivsus ja töökogemus ei ole kaks eraldi maailma, vaid sama mündi kaks külge. Aktiivne noor õpib vastutust ja koostööd, mis on nii hea tööhõive kui tugeva demokraatia alus.

Kui tahame vähendada noorte töötust ja kasvatada nende usku tulevikku, peame toetama iga algatust, mis annab noorele hääle, rolli ja vastutuse. Hääletuskabiin võib olla esimene samm tööellu.

Olav Kersen on Haridus- ja Noorteameti noorteprogrammide keskuse peaekspert, kelle fookuses on haridusest ja tööturult eemal olevate noorte toetamine.

Allikas: OECD karjäärivalmiduse uuring «Teismeliste karjäärivalmiduse näitajad», vt «Indicators of teenage career readiness»

Foto: erakogu

Artikkel ilmus algselt Postimehe paber- ja veebiväljaandes 30.10.2025

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus kool Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • november 2025
  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!